EN KOMEDIE OM JAKTEN PÅ KJÆRLIGHETEN…ELLER NOE SOM LIGNER

Filmhore

Geir Greni 

En dag skal jeg spankulere rundt på Sundance Film Festival med en hvit t-skjorte med sorte bokstaver, og den skal lese; filmhore. Jeg skal gå med hevet hode og med et smil rundt leppene, for da har alt vært verdt det. Til da, kommer denne lille siden til å si noe om hvor langt vi er villige til å gå for å oppfylle den drømmen.

Det kan være små og store offer, men vi vet at vi må være villige til å hore litt for å nå målet vårt. Sånn er det bare. For de av oss som er vant til å slite for å få til ting, vet at veien frem er lang og tornefull, og man må legge seg på ryggen noen ganger før man stavrer over målstreken. Alternativt kunne man latt seg kvotere inn, men det alternativet er ikke åpent for oss, så…filmhore.

Da vi kom opp med idéen til denne siden, opplevdes det som en veldig morsom tanke, men jeg må innrømme at det samtidig har blandet seg en viss frykt inn i dette som kanskje skal bli en slags nakenparade frem mot premiere. En gylden regel blant horer er vel at man ikke skal avsløre sine kunder, så hvordan skal man gå frem når man skriver denne siden? Vet ikke. Rett og slett. Tanken er i hvert fall at vi skal prøve å være så sannferdige som overhodet mulig (de som kjenner meg godt vet at dette dessverre av og til kan bli litt i overkant ubehagelig), og gi et innblikk i de eventuelle kompromisser man må inngå for å få laget filmen sin. Håper med dette å kunne gi et litt annerledes innblikk i filmlaging og hva som skal til. Jeg ønsker oss lykke til!

Hvor er vi i prosessen, og hva har skjedd så langt?

Etter at jeg bestemte meg for å produsere filmen selv, har ting skjedd raskt. Tore ble med som med-produsent, Runa tok produksjonsleder-jobben, Chris styrer markedsføringen, Charlotte driver med casting osv. Listen med mennesker som hopper om bord på toget (vi liker å se på oss som et lokomotiv som er umulig å stoppe) er stadig økende, og det er bare fantastisk moro. I løpet av kort tid er vi over ti mennesker som foreløpig jobber uten lønn, for å få til filmen, og forhåpentligvis skape noe sammen. Moro!

Nå må vi skaffe penger! Noe av den første horingen vi gjorde var å flytte innspillingen fra Oslo til Stavanger. Hvorfor? Jo, fordi jeg som Oslo-gutt bare kan drømme om at min barndomsby vil hjelpe meg med noe som helst under en innspilling. Min med-produsent Tore derimot, kommer fra Stavanger, og der ser de verdien av at man lager filmer som promoterer byen deres, og av at det er kreative prosesser som involverer deres bysbarn. Tror vi. Akkurat nå er vi veldig lystne på å få til noe hos dem, men hvis Filmkraft (som er de som håndterer de lokale pengene) ikke vil ha oss (fotografen og i hvert fall en av hovedrollene kommer også fra Stavanger), tar vi med oss fantefølget, og drar til grønnere marker.

Ellers jobber vi med å få oss distributør (de som sørger for at filmen blir vist på kino, og som gjør at de ser reklame for den på trikken – hvis du bor i Oslo og/eller har trikk). Vi har tuslet rundt og snakket med mange, og er positivt overrasket over responsen. Det finnes selvsagt de som ikke forstår hvor genial filmen vår er, men: hallo! – det lages ikke BARE bra film i Norge, så det er det vel en viss logikk i.

…Og ja, jeg har flyttet til Sverige. Man blir ikke profet i eget land og så videre. Håper på Ane Brun-effekten – selv om jeg bare har krabbet over grensa, og ikke befinner meg i eksotiske Stockholm, men i grensehandelens mekka: Töcksfors.

De neste ukene skal vi møte flere distributører (kanskje skriver vi en avtale med noen?), dra til Stavanger og snakke med Filmkraft, prate med Film i Värmland om hva de kan hjelpe oss med (de har allerede akseptert meg som en Värmlandsk filmskaper), prøve å lage buzz i Haugesund med århundrets naschspiel (minikonsert med diverse artister fra soundtracket osv), og få svar fra Filminstituttet v/Thomas Robsahm om han vil gi oss noen lusekroner, og således gjøre det utrolig mye lettere for oss. I tillegg blir det kanskje en liten audition, og snakke med en svensk co-produsent. Alt dette i august!

Men…fra og med nå har jeg tenkt å reservere denne plassen til ren horing, så kan man forhåpentligvis følge de øvrige stabsmedlemmenes ivrige blogginnlegg samt undertegnedes for mer generell fremdrift.

PS: Til staben – ikke et vondt ord om meg!

Mvh Geir Greni, Produsent/regissør/manusforfatter

2 responses

  1. Matias

    Utrolig bra at du gjør dette Geir! Veldig inspirerende! Ønsker deg og resten av teamet ditt masse lykke til. Er det noe jeg kan bidra med så stikk innom neste gang du er i Karl Johans gt. jeg sitter nederst i korridoren🙂 – Matias

    February 28, 2010 at 12:01 pm

  2. Anna Portas

    Jag vill gärna ha mer information från er, vart kan jag vända mig? anna.portas@hotmail.com

    kontakta mig !!🙂

    March 10, 2010 at 12:02 pm

Leave a Reply

